Marketing w social mediach – jak go ugryźć?

Media społecznościowe stanowią dziś jeden z głównych obszarów promowania się przedsiębiorstw. Niektóre firmy opierają swoją strategię komunikacyjną tylko na social mediach, co pokazuje, jak dużego znaczenia nabrały one na przestrzeni ostatniej dekady. Często okazuje się, że jest to najszybszy sposób na dotarcie z informacją o nowej ofercie czy zmianach, jakie dokonują się w obrębie marki.

Cele SM marketingu mogą być różne: kreowanie określonego wizerunku marki, informowanie o produktach i usługach, generowanie ruchu na stronie internetowej czy angażowanie społeczności (np. poprzez udział w konkursach). Ostatecznym celem wszystkich tych działań jest jednak zwiększenie sprzedaży lub (szczególnie w przypadku nowych firm) pozycjonowanie marki na rynku.

Bez planu ani rusz

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań na gruncie social mediów (i nie tylko) niezbędne jest opracowanie strategii komunikacji, a przede wszystkim określenie, kto ma być jej odbiorcą, czyli targetem. Następnie warto pomyśleć nad tym, o czym chcemy komunikować i w jakiej formie, mając na uwadze cechy charakterystyczne i preferencje naszej grupy docelowej. Kolejnym etapem jest dobór środków i konkretnych kanałów komunikacji: czy będą to regularnie publikowane posty na stronie na Facebooku, płatne kampanie reklamowe, a może fotorelacje na Instagramie? Dużo zależy oczywiście od tego, jaki charakter ma nasza marka. Jeśli jesteśmy biurem podróży, dobrym pomysłem będzie publikowanie efektownych fotografii lub relacji wideo z miejsc, które chcemy polecić naszym potencjalnym klientom. Jeśli natomiast działamy w przemyśle, skuteczne okaże się prezentowanie naszych produktów w działaniu lub redagowanie krótkich opisów ich najciekawszych zastosowań.

Ogrom możliwości, typów komunikowania, a także sposobów oddziaływania na odbiorcę, jakie oferują nam social media, często nie jest należycie wykorzystywany przez przedsiębiorców. Z tego względu warto powierzyć prowadzenie strony na Facebooku lub profilu na Instagramie, Twitterze bądź innym portalu społecznościowym specjaliście, który jest na bieżąco z panującymi w tej dziedzinie trendami i wie, jak dostosować formę komunikacji do targetu oraz celów marketingowych firmy.

Facebook wsparciem dla ruchu na stronie

Strona na Facebooku może być również doskonałym uzupełnieniem bloga firmowego. Jako narzędzie content marketingu social media służą do informowania o pojawiających się na naszej stronie WWW nowych artykułach i zachęcania do ich lektury. W tym celu wystarczy krótki, dwu- lub trzyzdaniowy wpis, tzw. zajawka, która będzie zawierać:

  • element przyciągający uwagę odbiorcy (np. Dzieje się! lub Czy zastanawialiście się kiedyś nad…?);
  • wzmiankę dotyczącą treści artykułu (np. Tym razem przyglądamy się… lub W najnowszym tekście znajdziecie wiele…);
  • CTA, czyli call to action – zwrot skłaniający do kliknięcia w link (np. Dowiedz się, jak…, Przekonaj się…Zapraszamy do lektury!);
  • link do strony internetowej (artykułu).

To oczywiście tylko proste, przykładowe komponenty, niemniej jednak zajawki wpisów blogowych powinny w większym lub mniejszym stopniu odzwierciedlać ten schemat. Oprócz krótkiego tekstu w poście rzecz jasna musi pojawić się element wizualny – zdjęcie lub grafika z bloga, wyświetlane automatycznie po wklejeniu linka do artykułu.

Dzięki zajawkom wiadomość o dodaniu nowego wpisu na blog firmowy dotrze do większej liczby odbiorców, co znacznie podniesie szanse na jego skuteczność marketingową.

Nie zgub się w social mediach

O czym powinniśmy pamiętać, tworząc treści na portalach społecznościowych? Oto kilka najczęściej popełnianych błędów.

  • Za długie teksty. Posty na Facebooku nie służą do długich wywodów – od tego jest blog firmowy. Niekiedy wystarczy jedno treściwe zdanie, innym razem pięć, trzeba jednak liczyć się z tym, że użytkownik najprawdopodobniej pominie post o dłuższej treści – chyba że jego początek będzie naprawdę interesujący! Warto o to zadbać, ponieważ pierwsze zdanie jest zupełnie jak pierwsze wrażenie. W przypadku Instagrama trzeba jeszcze bardziej dbać o zwięzłość – tam liczą się bowiem hashtagi i zdjęcia, a tekst rzadko kiedy bywa konieczny.
  • Zbyt oficjalna, sucha forma. O ile nie świadczysz usług pogrzebowych i nie zajmujesz się ubezpieczeniami (choć i tu różnie bywa), stosuj bezpośrednie, nieoficjalne zwroty do zbiorowego adresata. Nikogo to nie obrazi, a dystans między firmą a potencjalnym klientem będzie odczuwalnie mniejszy. Trzeba oczywiście mieć na uwadze profil swojej działalności i pożądany wizerunek firmy (niekiedy zwracanie się do odbiorców na „Państwo” jest niezbędnym wyrazem szacunku i rzetelności w podejściu do klienta), jednak z reguły w social mediach możemy pozwolić sobie na większą swobodę.
  • Brak interakcji z odbiorcą. Oczywiście nie każdy post musi być ukierunkowany na dialog, niemniej ogół naszych działań w social mediach powinien zakładać wymianę. Zachęcaj do komentowania, angażuj, prowokuj do dyskusji i bądź otwarty na odzew (również ten nieprzychylny) ze strony swojej społeczności, a z pewnością zostanie to docenione.
  • Brak atrakcyjnej strony wizualnej postów. Ciekawa grafika, nietypowe zdjęcie lub wideo prędzej zwróci uwagę użytkownika przeglądającego w pośpiechu stronę główną niż sam tekst. Nie obawiaj się również używać emotikonów – rzecz jasna z wyczuciem, ale zdecydowanie warto z nich korzystać.
  • Nieregularne publikowanie. Harmonogram to podstawa! Jeśli chcesz zaistnieć w social mediach, musisz być konsekwentny, zdyscyplinowany i… cierpliwy. Wrzucanie postów raz na jakiś czas, gdy Ci się przypomni, nie ma większego sensu. Systematyczność zdecydowanie popłaca.

Poprowadzimy Cię!

To wszystko to tylko wierzchołek góry lodowej. Social media marketing jest zajęciem czasochłonnym, wymagającym nie tylko wiedzy teoretycznej, lecz także doświadczenia i nieustannego podążania za trendami, które w wirtualnym świecie szybko się zmieniają. Jako kompleksowa agencja marketingowa proponujemy stałą obsługę w zakresie mediów społecznościowych. Wiemy, z czym to się je i w jaki sposób skutecznie wykorzystać internetowe kanały komunikacji do promocji marki. Oferujemy prowadzenie fanpage`a na Facebooku, profilu na Instagramie i nie tylko. Przygotowujemy angażujące, dostosowane do grupy docelowej treści i dbamy o ich regularną publikację. Zainteresowany? Zapraszamy do kontaktu!

Napędzaj z nami swój biznes… społecznościowo!

Marta Opara
Porozmawiajmy o potrzebach Twojej markiMarta Oparanew business manager

napisz_nam