Podręczny słowniczek marketingowy

Dla jednych marketing to nauka, dla innych proces społeczny, a dla jeszcze innych – sztuka. My zgadzamy się z każdym z tych poglądów, jednak niezależnie od tego, który z nich bliższy jest prawdy, trzeba przyznać, że w marketing obfituje w specjalistyczne terminy, które warto znać. Postanowiliśmy zebrać je i przedstawić w formie prostego, przystępnego słowniczka. Zapraszamy!

A jak…

AMBIENT – wszelkie niestandardowe formy promocji, najczęściej wykorzystujące otoczenie, w którym się znajdują, i tworzące wraz z nim odpowiedni kontekst. Reklama ambientowa charakteryzuje się unikatowością i oryginalnością, ma bowiem na celu wywołać u odbiorcy efekt zaskoczenia, zdziwienia swoim nietypowym wyglądem lub umiejscowieniem.

Ambient powinien zaskakiwać – jak ten oto „banan”.

B jak…

BRANDING – proces budowania marki i pozycjonowania jej na rynku. Na branding składają się: precyzyjnie sformułowana misja firmy, identyfikacja wizualna (w tym logo), slogan firmowy, a także działania z zakresu public relations oraz promocji.

C jak…

CORPORATE IDENTITY – złożony z wielu elementów i narzędzi system, za pomocą którego firma komunikuje otoczeniu (klientom, pracownikom, partnerom, konkurencji itd.) swoją misję, wizję, wartości, filozofię biznesową, sposób działania na rynku oraz charakterystyczne cechy świadczonych przez siebie usług lub wytwarzanych produktów.

D jak…

DŁUGI OGON (ang. longtail) – technika pozycjonowania strony internetowej polegająca na zamieszczaniu w tekstach długich i bardziej szczegółowych fraz kluczowych. Jej celem jest pozyskanie wejść na stronę z bardzo konkretnych zapytań użytkowników wyszukiwarki Google.  Przykładowo, zamiast używać słowa kluczowego „dżinsy”, korzystniej jest zamieścić frazę „jakie dżinsy damskie modne w 2019”.

Długie ogonki – to jest to!

E jak…

EMPLOYER BRANDING – zespół działań i technik marketingowych, których istotą jest kreowanie i promowanie pożądanego wizerunku firmy jako pracodawcy celem pozyskania oraz utrzymania wartościowej kadry. Dobry employer branding powinien obejmować zarówno komunikację wewnętrzną, skierowaną do aktualnych pracowników, jak i zewnętrzną – ukierunkowaną na pracowników potencjalnych.

F jak…

FARMA LINKÓW – strona internetowa (a częściej grupa stron) wypełniona linkami kierującymi na stronę, która ma być pozycjonowana w wyszukiwarce Google.  Tworzenie farm linków może podnieść pozycję strony docelowej, jednak nie jest rekomendowaną metodą w profesjonalnym i uczciwym marketingu internetowym. Polega bowiem na oszukiwaniu algorytmów wyszukiwarki i najczęściej skutkuje usunięciem takich stron z indeksu Google w przypadku ich wykrycia.
Nie polecamy!

G jak…

GRYWALIZACJA – technika zaangażowania społeczności wykorzystująca mechanizmy znane np. z gier komputerowych. Polega m.in. na stawianiu użytkownikom wyzwań, nagradzaniu ich punktami za określone działania lub dawaniu możliwości zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia. Grywalizacja ma potencjał marketingowy, ponieważ podtrzymuje uwagę odbiorców i wzmacnia ich zainteresowanie marką, która stosuje to narzędzie komunikacji.

Dobrze przemyślana grywalizacja prędko się nie znudzi!

H jak…

HEATMAPA – graficzna reprezentacja zachowania osób odwiedzających stronę internetową. Narzędzia generujące mapy cieplne analizują sposób poruszania się użytkowników, dzięki czemu możemy dowiedzieć się, jakie elementy witryny przyciągają ich uwagę, a jakie są pomijane. Na podstawie heatmapy jesteśmy więc w stanie wywnioskować, w jaki sposób da się usprawnić nawigację na stronie lub uatrakcyjnić jej zawartość.

I jak…

INSIGHT KONSUMENCKI – jeden z podstawowych elementów rzetelnej koncepcji marketingowej. Polega na wejściu w buty konsumenta, wejrzeniu w jego potrzeby i odpowiedzeniu sobie na pytanie, dlaczego wybiera on (lub ma wybierać) właśnie naszą markę. Precyzyjnie i trafnie sformułowany insight stanowi punkt wyjścia do stworzenia kreatywnej idei.

J jak…

JĘZYK KORZYŚCI – formułowanie przekazu dotyczącego produktu lub usługi w taki sposób, by wzbudzić w potencjalnym kliencie potrzebę zakupu. Język korzyści stosuje się w opisach produktów, artykułach sponsorowanych czy materiałach ofertowych. Sztuką jest używać go tak, aby odbiorca poczuł, że mowa o czymś w sam raz dla niego.

K jak…

KANIBALIZACJA – w kontekście SEO jest to sytuacja, w której treści zgromadzone na kilku podstronach witryny WWW skupiają się wokół tych samych fraz kluczowych. Wówczas „zjadają się” nawzajem, czyli konkurują między sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie algorytm Google może się pogubić i za trafniejszą uznać podstronę gorzej zoptymalizowaną kosztem tej, na której widoczności zależy nam bardziej.

Dobrze optymalizuj treść na swojej stronie – zapobiegaj kanibalizacji!

L jak…

LEAD SPRZEDAŻOWY – zestaw podstawowych informacji o firmie lub osobie indywidualnej, która w jakiś sposób wyraziła zainteresowanie naszą marką, produktem bądź usługą. W marketingu (szczególnie internetowym) często mówi się o „pozyskiwaniu leadów”, czyli dawaniu potencjalnemu klientowi możliwości na pozostawienie swoich danych kontaktowych, np. poprzez wypełnienie krótkiego formularza, zapisanie się do newslettera czy pobranie jakiejś treści z naszej strony po wcześniejszym podaniu swojego adresu e-mail.

M jak…

MERCHANDISING – tym mianem określa się różne działania marketingowe w punkcie sprzedaży, mające zachęcić potencjalnego klienta do zrobienia zakupów. W ramach merchandisingu mieszczą się m.in. wystrój, muzyka czy zapachy, a więc wszystko to, co tworzy przyjemną atmosferę i daje pozytywne doświadczenie z przebywania w sklepie. Liczy się także odpowiednia ekspozycja towaru – przemyślana w taki sposób, by sprzedaż była jak najefektywniejsza.

N jak…

NAMING – jeden z etapów brandingu obejmujący wszelkie działania związane z nazewnictwem marek oraz ich produktów i usług. W zależności od potrzeb, może mieć na celu nie tylko stworzenie dobrej nazwy, lecz także znalezienie wolnej domeny, sporządzenie analizy SWOT wybranych pomysłów, zarejestrowanie nazwy w urzędzie patentowym oraz opracowanie trafnego claimu, czyli sloganu firmowego, który wraz z nazwą będzie pojawiał się w różnych przekazach marketingowych.

O jak…

ONE PAGE – strona internetowa, która nie posiada oddzielnych podstron, a jedynie sekcje zlokalizowane jedna pod drugą i zawierające określoną treść. One page jest dobrym rozwiązaniem w przypadku stron poświęconych tylko jednemu produktowi lub usłudze, gdzie nie ma potrzeby zamieszczania dużej ilości informacji.

P jak…

POS – pojęciepoint of sale’ w marketingu oznacza materiały wspomagające sprzedaż. Są one jednym z narzędzi reklamy BTL i stanowią element wyposażenia punktu sprzedaży. Do materiałów POS należą np.: stojaki ekspozycyjne, specjalne półki i regały, a także mniejsze przedmioty, które je ubogacają – wobblery (zwane też „kiwaczkami”), ulotki, naklejki, standy itp. Podobnie jak merchandising mają na celu zachęcenie klienta do kupna towaru i ułatwienie mu procesu zakupowego w sklepie. Gdyby nie one, sklepy byłyby dużo nudniejsze!

R jak…

REAL TIME MARKETING – działania marketingowe nawiązujące do aktualnych wydarzeń lub zjawisk, o których w założeniu wie nasza grupa docelowa. Skuteczny RTM wymaga śledzenia bieżących informacji ze świata i popkultury oraz wykazania się refleksem, sprytem i inteligencją. Szybka reakcja w połączeniu z ciekawym pomysłem na wykorzystanie danego zdarzenia w komunikacji marki może przysporzyć jej popularności w bardzo krótkim czasie.

S jak…

SEM –Search Engine Marketing to zespół działań marketingowych skoncentrowanych wokół wyszukiwarek internetowych, w szczególności Google. Składają się na niego: SEO, czyli optymalizacja strony WWW mająca na celu zwiększenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania, oraz PPC, czyli po prostu reklama w wyszukiwarce (znane powszechnie Google Ads). Działania z zakresu SEM to podstawa online marketingu!

T jak…

TAGLINE – inaczej: claim lub slogan firmowy – to nieodłączny element marki, zawierający jej myśl przewodnią w formie krótkiego i chwytliwego tekstu.
Tak jak logo reprezentuje firmę wizualnie, tak claim przekazuje ważną dla odbiorcy treść w sposób werbalny. Dobry slogan powinien zapadać w pamięć, a także odzwierciedlać cele marketingowe marki, jej tożsamość oraz wartości, o jakich chcemy komunikować otoczeniu. Tagline może być również jednym z elementów składowych logo, obok sygnetu i logotypu.

U jak…

USER EXPERIENCE – ogół wrażeń, jakich doświadczamy, odwiedzając stronę internetową lub korzystając z aplikacji mobilnej. Praktyka UX zakłada projektowanie witryny w taki sposób, aby wykonywanie na niej określonych czynności (przeglądanie, poszukiwanie informacji, robienie zakupów itp.) było jak najwygodniejsze i jak najatrakcyjniejsze dla odwiedzającego. Na User Experience składają się m.in. takie elementy jak nawigacja na stronie, sposób prezentowania treści czy szata graficzna – wszystko to przekłada się na zadowolenie użytkownika, który może okazać się naszym klientem. Warto zadbać o to, by każdy, kto odwiedzi naszą stronę, chętnie na nią wracał!

W jak…

WSPÓŁCZYNNIK KONWERSJI – w marketingu internetowym jest to procent użytkowników, którzy wykonali konwersję, czyli pożądaną akcję na stronie WWW (np. wysłali zapytanie ofertowe, zapisali się do newslettera itp.). Aby go wyliczyć, należy podzielić liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy znaleźli się na stronie po kliknięciu w reklamę Google. Wysoki współczynnik konwersji nie tylko oznacza skuteczną kampanię, lecz także świadczy o atrakcyjności witryny.

V jak…

VIRAL MARKETING – inaczej: marketing wirusowy – działanie polegające na stworzeniu i opublikowaniu pomysłowego, intrygującego przekazu, który za pośrednictwem odbiorców rozprzestrzeni się w krótkim czasie i na szeroką skalę niczym wirus. Viralem najczęściej bywa materiał wideo, jednak może być nim również zdjęcie, mem czy tekst, którym ludzie będą dobrowolnie dzielić się ze swoimi znajomymi, poszerzając tym samym zasięg jego dotarcia. Celem marketingu wirusowego jest sprawienie, aby kolejni odbiorcy komunikatu stawali się jednocześnie kanałem jego dalszego przekazu.

Z jak…

ZAPLECZE SEO – witryna z artykułami branżowymi, które zawierają odnośniki do strony twojej firmy (tzw. strony matki). Najważniejszą rolę w przypadku „zapleczówek” odgrywa jakość tekstów – powinny one być nasycone przydatnymi dla użytkowników informacjami, dzięki czemu wzrośnie wartość umieszczanych tam linków. To z kolei przełoży się na pozycję twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Opracowanie i redakcja

Dawid Milewski

Lekki w wyrazie, mocny w przekazie. Każdego dnia ćwiczy formę swojej treści, przygotowując materiały tekstowe dla klientów. Kreatywny, gdy trzeba, a gdy nie trzeba – po prostu skuteczny.

znajdź_nas