Podręczny słowniczek marketingowy

Dla jednych marketing to nauka, dla innych proces społeczny, a dla jeszcze innych – sztuka. My zgadzamy się z każdym z tych poglądów, jednak niezależnie od tego, który z nich bliższy jest prawdy, trzeba przyznać, że w marketing obfituje w specjalistyczne terminy, które warto znać. Postanowiliśmy zebrać je i przedstawić w formie prostego, przystępnego słowniczka. Zapraszamy!

A jak…

AMBIENT – wszelkie niestandardowe formy promocji, najczęściej wykorzystujące otoczenie, w którym się znajdują, i tworzące wraz z nim odpowiedni kontekst. Reklama ambientowa charakteryzuje się unikatowością i oryginalnością, ma bowiem na celu wywołać u odbiorcy efekt zaskoczenia, zdziwienia swoim nietypowym wyglądem lub umiejscowieniem.

Ambient powinien zaskakiwać – jak ten oto „banan”.

B jak…

BRANDING – proces budowania marki i pozycjonowania jej na rynku. Na branding składają się: precyzyjnie sformułowana misja firmy, identyfikacja wizualna (w tym logo), slogan firmowy, a także działania z zakresu public relations oraz promocji.

C jak…

CORPORATE IDENTITY – złożony z wielu elementów i narzędzi system, za pomocą którego firma komunikuje otoczeniu (klientom, pracownikom, partnerom, konkurencji itd.) swoją misję, wizję, wartości, filozofię biznesową, sposób działania na rynku oraz charakterystyczne cechy świadczonych przez siebie usług lub wytwarzanych produktów.

D jak…

DŁUGI OGON (ang. longtail) – technika pozycjonowania strony internetowej polegająca na zamieszczaniu w tekstach długich i bardziej szczegółowych fraz kluczowych. Jej celem jest pozyskanie wejść na stronę z bardzo konkretnych zapytań użytkowników wyszukiwarki Google.  Przykładowo, zamiast używać słowa kluczowego „dżinsy”, korzystniej jest zamieścić frazę „jakie dżinsy damskie modne w 2019”.

Długie ogonki – to jest to!

E jak…

EMPLOYER BRANDING – zespół działań i technik marketingowych, których istotą jest kreowanie i promowanie pożądanego wizerunku firmy jako pracodawcy celem pozyskania oraz utrzymania wartościowej kadry. Dobry employer branding powinien obejmować zarówno komunikację wewnętrzną, skierowaną do aktualnych pracowników, jak i zewnętrzną – ukierunkowaną na pracowników potencjalnych.

F jak…

FARMA LINKÓW – strona internetowa (a częściej grupa stron) wypełniona linkami kierującymi na stronę, która ma być pozycjonowana w wyszukiwarce Google.  Tworzenie farm linków może podnieść pozycję strony docelowej, jednak nie jest rekomendowaną metodą w profesjonalnym i uczciwym marketingu internetowym. Polega bowiem na oszukiwaniu algorytmów wyszukiwarki i najczęściej skutkuje usunięciem takich stron z indeksu Google w przypadku ich wykrycia.
Nie polecamy!

G jak…

GRYWALIZACJA – technika zaangażowania społeczności wykorzystująca mechanizmy znane np. z gier komputerowych. Polega m.in. na stawianiu użytkownikom wyzwań, nagradzaniu ich punktami za określone działania lub dawaniu możliwości zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia. Grywalizacja ma potencjał marketingowy, ponieważ podtrzymuje uwagę odbiorców i wzmacnia ich zainteresowanie marką, która stosuje to narzędzie komunikacji.

Dobrze przemyślana grywalizacja prędko się nie znudzi!

H jak…

HEATMAPA – graficzna reprezentacja zachowania osób odwiedzających stronę internetową. Narzędzia generujące mapy cieplne analizują sposób poruszania się użytkowników, dzięki czemu możemy dowiedzieć się, jakie elementy witryny przyciągają ich uwagę, a jakie są pomijane. Na podstawie heatmapy jesteśmy więc w stanie wywnioskować, w jaki sposób da się usprawnić nawigację na stronie lub uatrakcyjnić jej zawartość.

I jak…

INSIGHT KONSUMENCKI – jeden z podstawowych elementów rzetelnej koncepcji marketingowej. Polega na wejściu w buty konsumenta, wejrzeniu w jego potrzeby i odpowiedzeniu sobie na pytanie, dlaczego wybiera on (lub ma wybierać) właśnie naszą markę. Precyzyjnie i trafnie sformułowany insight stanowi punkt wyjścia do stworzenia kreatywnej idei.

J jak…

JĘZYK KORZYŚCI – formułowanie przekazu dotyczącego produktu lub usługi w taki sposób, by wzbudzić w potencjalnym kliencie potrzebę zakupu. Język korzyści stosuje się w opisach produktów, artykułach sponsorowanych czy materiałach ofertowych. Sztuką jest używać go tak, aby odbiorca poczuł, że mowa o czymś w sam raz dla niego.

K jak…

KANIBALIZACJA – w kontekście SEO jest to sytuacja, w której treści zgromadzone na kilku podstronach witryny WWW skupiają się wokół tych samych fraz kluczowych. Wówczas „zjadają się” nawzajem, czyli konkurują między sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania. W efekcie algorytm Google może się pogubić i za trafniejszą uznać podstronę gorzej zoptymalizowaną kosztem tej, na której widoczności zależy nam bardziej.

Dobrze optymalizuj treść na swojej stronie – zapobiegaj kanibalizacji!

L jak…

LEAD SPRZEDAŻOWY – zestaw podstawowych informacji o firmie lub osobie indywidualnej, która w jakiś sposób wyraziła zainteresowanie naszą marką, produktem bądź usługą. W marketingu (szczególnie internetowym) często mówi się o „pozyskiwaniu leadów”, czyli dawaniu potencjalnemu klientowi możliwości na pozostawienie swoich danych kontaktowych, np. poprzez wypełnienie krótkiego formularza, zapisanie się do newslettera czy pobranie jakiejś treści z naszej strony po wcześniejszym podaniu swojego adresu e-mail.

M jak…

MERCHANDISING – tym mianem określa się różne działania marketingowe w punkcie sprzedaży, mające zachęcić potencjalnego klienta do zrobienia zakupów. W ramach merchandisingu mieszczą się m.in. wystrój, muzyka czy zapachy, a więc wszystko to, co tworzy przyjemną atmosferę i daje pozytywne doświadczenie z przebywania w sklepie. Liczy się także odpowiednia ekspozycja towaru – przemyślana w taki sposób, by sprzedaż była jak najefektywniejsza.

 

 

Artykuł aktualizowany. Już wkrótce kolejne pojęcia!

Opracowanie i redakcja

Dawid Milewski

Entuzjasta poprawnej polszczyzny i gier słów, fan westernu i postapo. Odpowiada za content marketing, wspiera kreatywną stronę działań agencji.

znajdź_nas