SEO i pozycjonowanie – jak to działa?

Nikogo nie powinno dziwić, że znaczna część działań marketingowych w dzisiejszych czasach odbywa się w sieci. Dzięki odpowiednim narzędziom, stworzonym specjalnie do tych celów, jesteśmy w stanie zawojować z naszą marką w Internecie. No, prawie… – trzeba jeszcze wiedzieć, jak to ugryźć. Tym razem podpowiadamy, na czym polega skuteczny marketing w wyszukiwarkach internetowych.

Na początek trochę niezbędnej teorii: SEM (ang. Search Engine Marketing) to grupa działań promocyjnych, których celem jest osiągnięcie widoczności danej strony lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. W ich skład wchodzi prowadzenie kampanii linków sponsorowanych (czyli PPC) oraz optymalizacja stron internetowych (czyli SEO). Można więc powiedzieć, że SEM = PPC + SEO. W tym artykule skupiamy się na drugim z wymienionych komponentów, jeśli natomiast interesuje Cię temat reklam w wyszukiwarkach, odsyłamy do tekstu Skuteczna kampania Google AdWords.

Od optymalizacji do pozycjonowania

SEO (ang. Search Engine Optimization) niesie korzyści zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google indeksujących strony internetowe. Jego celem jest to, aby witryna działała sprawnie na wszystkich urządzeniach (stacjonarnych i mobilnych) oraz dostarczała najlepsze treści w odpowiedzi na dane zapytanie użytkownika. SEO jest wykonywane zgodnie z zaleceniami Google i tym samym sprawia, że strona wyświetla się wyżej w wynikach wyszukiwania. Do działań SEO należą m.in.: tworzenie przyjaznego adresu URL, formułowanie adekwatnych, ułatwiających wyszukiwanie tytułów, opisów i nagłówków w tekstach na stronie, przygotowywanie unikalnej, zrozumiałej, zoptymalizowanej i odpowiednio długiej zawartości (np. pisanie merytorycznych artykułów związanych z branżą), a także – co bardzo ważne – techniczne przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych, czyli dbanie o jej responsywność.

Często wymiennie do „SEO” używa się pojęcia „pozycjonowanie”. Jest to jednak nadmierne uproszczenie, ponieważ pozycjonowanie, w odróżnieniu do SEO, nie skupia się na optymalizacji strony, lecz na sztucznym podbijaniu pozycji w rankingu wyszukiwania. Cel jest zatem ten sam, ale różnią się środki. Jeśli pozycjonowanie przeprowadzone jest umiejętnie, stanowi bardzo skuteczny sposób na poprawę pozycji witryny w wyszukiwarce. W przeciwnym razie wiąże się jednak z ryzykiem nałożenia kar przez Google i obniżenia widoczności strony, a w najgorszym wypadku do jej całkowitej blokady. Działania z zakresu pozycjonowania wymagają więc doświadczenia i powinny być prowadzone z rozsądkiem oraz w etyczny sposób.

Uwaga na pułapki!

Jak wobec tego nie przesadzić w pozycjonowaniu? Po pierwsze: słowa klucze – treści umieszczone na stronie muszą je zawierać, ale nie w nadmiernych ilościach. Jeśli napotykasz w sieci teksty z dużą liczbą powtórzonych słów kluczowych, to znak, że ich autor próbuje manipulować algorytmem Google i nie tylko sprawia, że tekst jest gorszy w odbiorze, ale również naraża swoją stronę na interwencję robotów „czyszczących”, a w konsekwencji na usunięcie tych treści lub zablokowanie witryny. Po drugie: linkowanie na stronie – wartościowe linki (tzn. adekwatne do treści i przydatne), zarówno wewnętrzne (z podstrony A do podstrony B), jak i zewnętrzne (z innych stron o podobnej tematyce do strony naszej), służą wygodzie użytkownika, ułatwiają mu poruszanie się po witrynie i tym samym poprawiają jej użyteczność. Zasypywanie treści linkami lub ukrywanie ich w miejscach, gdzie nie zaglądają odwiedzający, w celu podniesienia pozycji strony w rankingu należy natomiast do nieprofesjonalnych praktyk i może skutkować tym samym co nadmiar słów kluczy. Warto zatem skupić się na funkcjonalności witryny i dostosowywaniu jej do potrzeb użytkowników, a z pewnością zostanie to „docenione” przez algorytm Google, dzięki czemu nasza strona zyska wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Na koniec najważniejsza sprawa: Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie są działaniami długofalowymi. Nie wystarczy więc jednorazowe zoptymalizowanie strony – o jej pozycję w rankingu Google trzeba dbać stale. Pamiętaj, że w przestrzeni internetowej nieustannie pojawiają się nowe witryny i każda z nich „chce” znaleźć się jak najwyżej. Wyścig zatem trwa non stop, a dobra widoczność strony dziś nie oznacza tego samego jutro. Aby mieć pewność, że pozycjonowanie będzie przebiegać należycie i zgodnie z przykazaniami dobrego marketingu w sieci, skorzystaj z usług ekspertów w tej dziedzinie. Już teraz zachęcamy Cię do kontaktu z nami w celu zapoznania się z naszą ofertą napędzamy odważnie, ale z głową!

Autor

Dawid Milewski

Entuzjasta poprawnej polszczyzny i gier słów, fan westernu i postapo. Odpowiada za content marketing, wspiera kreatywną stronę działań agencji.

znajdź_nas