Dlaczego warto wynająć zewnętrzny dział marketingu?

Promowanie marki kosztuje. Czas, pieniądze, siły, a często i nerwy. Po co dokładać sobie zmartwień, skoro można znaleźć pewniejsze, szybsze, tańsze, jednym słowem rozsądniejsze rozwiązanie?

„Umiesz liczyć? Licz na siebie”. Przedsiębiorcy często kierują się tą zasadą w odniesieniu do marketingu swoich firm i wszelkie zadania z nim związane biorą na własne barki (w przypadku małych biznesów) albo zatrudniają do nich sztab ludzi (w przypadku przedsiębiorstw średnich i dużych). Zwykle kryje się za tym potrzeba samowystarczalności, chęć trzymania wszystkiego pod kontrolą lub obawa przed oddawaniem spraw swojej firmy w obce ręce. Niestety, jeśli weźmiemy pod uwagę wieloaspektowość działań marketingowych potrzebnych do osiągnięcia sukcesu na rynku, takie podejście może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Skorzystaj z usług zewnętrznej firmy marketingowej, aby spać spokojnie.

Jeden marketingowiec wiele nie zdziała. Do efektywnego marketingu potrzeba zespołu wyspecjalizowanych ludzi.

Co daje firmie zewnętrzny dział marketingu?

Pojęcie „specjalista do spraw marketingu” pozostawia niebezpiecznie duże pole do domysłów. Zatrudniając taką osobę, kogo właściwie zatrudniasz? Stratega? Dyrektora kreatywnego? Content managera? A może jednoosobową armię, która zna się na wszystkim po trochu, ale na niczym wystarczająco dobrze? Aby móc przyznać uczciwie, że prowadzisz marketing w swojej firmie, musiałbyś powołać do działania przynajmniej kilkuosobowy zespół ekspertów specjalizujących się we właściwym sobie, relatywnie wąskim obszarze.

Załóżmy więc, że zatrudniasz odpowiednią liczbę osób, na co miesięcznie będziesz przeznaczać niemały kawałek firmowego budżetu. Szybko jednak orientujesz się, że ta decyzja była kompletnie nietrafiona, bo owszem, każdy z członków zespołu jest ci potrzebny, ale żaden codziennie. Dla przykładu: dzisiaj trzeba opracować koncepcję komunikacji, jutro zaprojektować materiały graficzne, a pojutrze zredagować tekst sponsorowany. W czasie, kiedy strateg i media planner wytężają umysły, grafik i copywriter grają w Tetrisa, a ty znów zastanawiasz się, czy nie byłoby sensowniej, zamiast całej ekipy, opłacać człowieka renesansu… i koło się zamyka.

Przyjrzyjmy się teraz innej sytuacji. Wynajmując zewnętrzny dział marketingu w postaci kompleksowej agencji (tzw. agencji 360 stopni), korzystasz z usług wybranych specjalistów wtedy, gdy tego potrzebujesz. Płacisz mniej więcej tyle, ile wynosiłaby pensja jednego doświadczonego pracownika na etacie, a zyskujesz dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi. I przede wszystkim ludzi, którzy naprawdę potrafią się nimi posługiwać.

Zewnętrzna firma marketingowa gwarantuje dostęp do różnych specjalizacji.

Zewnętrzny dział marketingu daje Ci dostęp do różnych specjalistów. Na grafice (od lewej): copywriter, programista, project manager.

Outsourcing usług marketingowych i jego zalety

Dużą wygodą w przypadku posiadania zewnętrznego działu marketingu jest przeniesienie odpowiedzialności za pracę. W sytuacji, gdy twój pracownik wykona zadanie nieprawidłowo lub nie zdąży na czas, pozostajesz z dwoma problemami: niewykonaną pracą i marnym pracownikiem. Możesz wyciągnąć adekwatne do strat konsekwencje, ale to nie rozwiąże żadnego z tych problemów.

Inaczej wygląda sprawa, gdy korzystasz z outsourcingu usług marketingowych. Wynajętą agencję obowiązuje umowa, której niedotrzymanie może przynieść jej straty nie tylko w postaci zakończenia współpracy. Zawsze masz prawo złożyć reklamację i oczekiwać stosownej rekompensaty. Dzięki jasno określonym zasadom prowadzenia interesów odpowiedzialność za powierzone zadania spoczywa bowiem na dostawcy usług, nie na tobie. A to zawsze daje większe poczucie stabilności i spokojny sen.

Outsourcing marketingu oparty na przejrzyście sformułowanej umowie zapewnia również dopasowane do twoich potrzeb, wygodne warunki rozliczania. Zewnętrzna firma marketingowa może otrzymywać stałe miesięczne wynagrodzenie (w przypadku, gdy prowadzone są regularne działania) lub honorarium za poszczególne etapy projektu czy pojedyncze zlecenia (wtedy, gdy twoje zapotrzebowanie zmienia się w czasie). Takie rozwiązanie zapewnia ci elastyczność, ponieważ jeśli zmienią się twoje priorytety, możesz zawsze przejść na inny model rozliczania.

Outsourcing marketingu pozwala przedsiębiorcom zaoszczędzić.

Dalsza część agencyjnego dream teamu (od lewej): online marketing manager i specjalistki od social mediów.

Podsumujmy – główne atuty outsourcingu usług marketingowych

Decydując się na zewnętrzny dział marketingu:

  • korzystasz z usług wybranych ekspertów wtedy, gdy tego potrzebujesz;
  • masz z głowy wszystkie problemy związane z zatrudnieniem dodatkowych ludzi
  • płacisz znacznie mniej niż za własny zespół fachowców;
  • śpisz spokojniej, bo odpowiedzialność spoczywa na agencji;
  • obowiązują cię korzystne zasady rozliczania warunkowane umową.
W przypadku zewnętrznego działu marketingu odpowiedzialność spoczywa na podwykonawcy, nie na tobie.

Kreatywny zespół świadczący usługi marketingowe może okazać się zbawieniem dla twojej firmy.

Jak znaleźć dobrą zewnętrzną firmę marketingową?

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale… Artykuł, który teraz czytasz, został przygotowany przez content managera w oparciu o wiedzę i doświadczenie accounta; grafik zatroszczył się o jego stronę wizualną, a specjalista SEO zadbał o pozycjonowanie. Poprosiliśmy też koleżankę od social mediów o odpowiednie wypromowanie go w naszych kanałach społecznościowych. Jedno na pozór błahe zadanie – pięciu zaangażowanych pracowników – wymierny efekt. W taki sposób działamy przy każdym projekcie – łączymy swoje unikalne moce, aby dopinać wszystko na ostatni guzik. Jeśli potrzebujesz zewnętrznego działu marketingu, wiesz, gdzie nas szukać.

Zewnętrzny dział marketingu i jego ekipa.

Ekipa do zadań specjalnych prosto z agencji marketingowej.

Opracowanie merytoryczne

Lena Krótkiewicz

Ogarniacz chaosu i jego twórczyni. Kocha stare samochody i dźwięk silnika. Trzyma nasze wszystkie działy w ryzach, dbając o jak najlepszy wynik końcowy.

Redakcja

Dawid Milewski

Entuzjasta poprawnej polszczyzny i gier słów, fan westernu i postapo. Odpowiada za content marketing, wspiera kreatywną stronę działań agencji.

znajdź_nas