Prościutko
Marka: | Engo |
---|---|
Branża: | smart home |
Typ projektu: | branding |
Działania: | warsztaty WWW, strategia komunikacji, spot promocyjny, identyfikacja wizualna |
ENGO Controls to marka działająca na styku branż grzewczej i smart home. Projektuje i wprowadza na rynek produkty do sterowania ogrzewaniem. Urządzenia te zmniejszają koszty poboru energii oraz pomagają dbać o środowisko naturalne.
W momencie gdy klient skontaktował się z nami, marka ENGO Controls istniała od niedawna. Niestety prowadzone dotąd działania marketingowe nie przynosiły oczekiwanych efektów. Właściciele postanowili więc najpierw zbudować rozpoznawalność brandu, a następnie dotrzeć do odbiorców z konkretną propozycją korzyści, by finalnie ułatwić handlowcom pozyskiwanie nowych klientów. W odpowiedzi na to wyzwanie stworzyliśmy dla ENGO strategię komunikacji – i nie tylko.

Wyzwanie
Największa trudność polegała na tym, by trafić z przekazem do trzech specyficznych grup docelowych: dystrybutorów urządzeń smart home, instalatorów i użytkowników końcowych. Uwzględnić ich różne interesy, potrzeby i problemy, a jednocześnie zachować spójną i konsekwentną komunikację. Dotychczasowe działania ENGO były zbyt rozproszone i chaotyczne, co utrudniało zbudowanie charakterystycznego wizerunku marki, kojarzącego się z konkretną i łatwą do zapamiętania propozycją wartości
Cele komunikacji
- Sprawić, by marka została zauważona i dawała się rozpoznać w kategorii urządzeń smart home
- Przekonać różne grupy odbiorców, że sterowniki ENGO Controls to najlepszy wybór.
- Osiągnąć taki poziom świadomości marki, by sprzedawcy chętnie polecali ją instalatorom, a instalatorzy – swoim klientom.
Założenie koncepcyjne
Badania ankietowe klientów i wywiady z handlowcami naprowadziły nas na ciekawy trop. Okazało się, że oprócz dobrej ceny, solidnego wykonania i opłacalności istnieje jeszcze jedna cecha sterowników ENGO, którą doceniają wszystkie trzy grupy odbiorców. A jest nią prostota – często wspominana, choć różnie rozumiana.
Dla użytkownika końcowego polega ona na intuicyjnej i wygodnej regulacji temperatury w całym domu. Dla instalatora będzie to szybka i bezproblemowa instalacja urządzenia. Z kolei sprzedawca rozumie prostotę poprzez kompleksowe wsparcie i sprawny kontakt z przedstawicielami firmy.
Wspólnie z klientem uznaliśmy to za dobry punkt zaczepienia i postanowiliśmy ubrać tę korzyść w atrakcyjny przekaz.


Idea marki
Na podstawie opisanych wyżej obserwacji sformułowaliśmy główną obietnicę marki:
Z ENGO Controls generujesz wymierne zyski w możliwie najprostszy sposób.
W strategii ustaliliśmy, że misją ENGO ma być sprawienie, by wszystkim żyło się nieco prościej
- sprzedawcom, którzy mogą liczyć na fachowe wsparcie i korzystne warunki współpracy;
- instalatorom, którym marka gwarantuje sprawną instalację oraz przejrzysty program lojalnościowy;
- użytkownikom końcowym, którym zależy na łatwym i wygodnym (a do tego oszczędnym) sterowaniu domowym ogrzewaniem.
Claim
Wszystko to ujęliśmy w zaskakująco prostym – tak w formie, jak i w treści – jednowyrazowym sloganie.
Takie podejście umożliwiło marce prowadzenie lekkiej, zabawnej i przystępnej komunikacji, której zdecydowanie brakuje u konkurencji.
Sterujesz prościutko!, instalujesz prościutko! oszczędzaj prościutko!, sprzedawaj prościutko!
Jest on czytelny, charakterystyczny i szybko zapada w pamięć. Do tego daje sporą elastyczność, bo można go dowolnie rozwijać, tworząc hasła dopasowane do różnych odbiorców i korzyści – na przykład:

Key visual
Naszym kolejnym zadaniem było zaprojektowanie klucza wizualnego, który będzie dobrze współgrał z ideą marki i jej tematem przewodnim.
Postawiliśmy na nietypowy koncept, zwracający uwagę kreatywnością i humorem. Opiera się on na eklektycznych kolażach i motywach związanych z prostotą, zaskoczeniem oraz sprzeciwem wobec tego, co skomplikowane. Kolorystyka nawiązuje do logo marki, które dobrze prezentuje się na białym, kontrastującym tle.
Taka komunikacja wizualna zdecydowanie odróżnia ENGO od konkurencji. Jest też odpowiednia dla młodej marki, wkraczającej odważnie na rynek.



Spot reklamowy
Na potrzeby działań promocyjnych marki w sieci stworzyliśmy skierowany do instalatorów, zabawny w formie film promocyjny, który do tego świetnie oddaje ideę Prościutko!. Jak zwykle zajęliśmy się całym procesem: od scenariusza przez reżyserię aż po montaż.
A ponieważ streszczanie spotu reklamowego jest jak tłumaczenie dowcipu – po prostu zachęcamy Cię do jego obejrzenia.
Strona internetowa
Poprzednia strona internetowa ENGO Controls była nieintuicyjna i mało przejrzysta, a do tego przeładowana treścią. Skierowana do trzech różnych grup odbiorców, sprawiała wrażenie chaotycznej i utrudniała użytkownikom szybkie dotarcie do interesujących ich informacji.
Choć klient zdecydował się zmodyfikować stronę we własnym zakresie, poprosił nas o przeprowadzenie warsztatów UX. Ich celem było wspólne wypracowanie przyjaznej użytkownikom architektury treści. Szkice wykonane podczas spotkania przełożyliśmy na makietę, czyli wizualną mapę nowej WWW.
Ostatecznie na bazie tej makiety powstała zupełnie nowa strona engocontrols.com, która uwzględnia nasze zalecenia i dobrze wykorzystuje opracowany key visual. Wyraźny podział na strefy różnych grup klientów ułatwia im poszukiwanie informacji, a przejrzysta kategoryzacja produktów pozwala szybko zorientować się w ofercie.

Efekty
Ponieważ klient posiada wewnętrzny dział marketingu, od początku sygnalizował nam, że potrzebuje wsparcia przede wszystkim w początkowej fazie budowania marki.
Strategia i inne działania jednorazowe, które tu opisaliśmy, dały mu więc solidne podstawy do prowadzenia skutecznej komunikacji.
Na dzień pisania tego case study od naszej współpracy minął już ponad rok, a jej rezultaty wciąż są widoczne.
Cieszy nas konsekwentne stosowanie idei marki i klucza wizualnego w social mediach czy na stronie internetowej. Dzięki temu ENGO Controls jest wyrazista i kojarzona z konkretną propozycją wartości. Nieprzerwanie podkreśla ją w różnych kanałach i za pomocą narzędzi, jakie zaproponowaliśmy w strategicznym planie działań.
Choć w naszym modelu stawiamy na długofalowe relacje i uwielbiamy wdrażać w życie wypracowane przez nas strategie, jest to dowód na to, że nawet krótka współpraca może przynieść oczekiwane efekty.
Jeśli więc masz na pokładzie własnych marketerów, grafików czy programistów, ale brakuje Ci odświeżającego spojrzenia z zewnątrz – lub wsparcia na wybranym etapie rozwoju marki – to przychodź śmiało, a podziałamy!
Napędźmy rozwój Twojej marki!
Twoje case study będzie inne niż to. Ale podejście do zmian może być równie dobrze przemyślane, kompleksowe i efektywne. Opowiedz nam o potrzebach swojej marki, a my dobierzemy właściwe narzędzia.