Co to jest Corporate Identity?
Mnogość pojęć i definicji w świecie marketingu bywa nieznośna, szczególnie dla kogoś, kto po prostu chciałby efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem i osiągnąć wizerunkowy, a przede wszystkim, nie oszukujmy się, sprzedażowy sukces. Dlatego śpieszymy z pomocą i wyjaśniamy jedno z kluczowych pojęć: Corporate Identity (CI), z którym zapewne już nieraz się zetknąłeś. Ale czy wiesz, co naprawdę znaczy?
Bardzo często CI stawia się na równi z identyfikacją wizualną marki. Jest to niestety tylko połowa prawdy i spore uproszczenie, które może wprowadzić nieco zamieszania, np. w kontaktach z agencją marketingową. Mówiąc o Corporate Identity w jego pełnym zakresie znaczeniowym, powinniśmy mieć na myśli pewien złożony z wielu elementów i narzędzi system, dzięki któremu firma może komunikować otoczeniu (klientom, konkurencji, pracownikom, partnerom biznesowym itd.) swoją misję, wizję, wartości, filozofię biznesową, sposób działania na rynku czy cechy charakterystyczne świadczonych usług lub wytwarzanych produktów. Innymi słowy, CI obejmuje wszystko to, co sprawia, że firma posiada taką, a nie inną tożsamość.
CI a branding
Do Corporate Identity trzeba również zaliczyć najbardziej widoczne elementy modelu biznesowego, strategii marketingowej czy kanałów dystrybucji i komunikacji. W tym zakresie CI zdaje się pokrywać nieco z pojęciem brandingu, o którym pisaliśmy TUTAJ. Branding powinniśmy jednak rozumieć jako pewien proces budowania i podtrzymywania popularności marki, podczas gdy CI to już efekt poszczególnych działań brandingowych – to, co wypracowaliśmy i co nas wyróżnia. Zanim przystąpimy do tworzenia marki, ustalamy założenia Corporate Identity (wizję, charakter firmy itd.), a następnie prowadzimy branding, czyli konkretne działania mające sprawić, że założenia te staną się rzeczywistością.
CI a identyfikacja wizualna
Tożsamość marki kształtuje się za pomocą wielu form komunikacji, zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych. Do tych pierwszych zaliczyć możemy np.:
• nazwę firmy,
• hasło reklamowe,
• artykuły na firmowym blogu,
• teksty w mediach,
• posty na portalach społecznościowych,
• wywiady z zarządem itp.
Natomiast formy niewerbalne, takie jak:
• logotyp,
• krój pisma,
• kolorystyka wszelkich materiałów promocyjnych,
• wygląd firmowych pojazdów i budynków czy opakowań produktów,
a nawet
• ubiór pracowników,
mają swoją wspólną nazwę: identyfikacja wizualna (Visual Identity). Jest ona zatem tylko (i aż) rodzajem narzędzi służących do budowania Corporate Identity, dlatego nie powinna być z nią w pełni utożsamiana. Mimo to niestety dość często mianem „CI” określa się wyłącznie elementy składowe identyfikacji wizualnej, co może prowadzić do nieporozumień na marketingowym polu.
Po co to wszystko?
Skoro wiemy już, co jest czym, a czym nie jest, pora zastanowić się, jaką rolę pełni Corporate Identity. Wszystko sprowadza się oczywiście do komunikacji z całym środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym firmy. Przykładowo, jeżeli chcemy dotrzeć do klienta z naszymi produktami lub usługami, musimy wytworzyć w nim przekonanie o tym, że nasza marka posiada pożądane przez niego cechy. Dzięki jasno określonej tożsamości coś konkretnego sobą reprezentujemy i tym samym jesteśmy w stanie skłonić odbiorcę, by wybrał właśnie nas. CI przekłada się również na rozpoznawalność firmy na konkurencyjnym rynku. Wyrazisty charakter pozwoli jej się wyróżnić i w konsekwencji osiągnąć sprzedażowy sukces.
Jak precyzyjnie sformułować założenia Corporate Identity? W jaki sposób komunikować je otoczeniu? Jakie kanały i narzędzia wybrać, by dotrzeć do odpowiednich grup docelowych? W tych obszarach niezbędne może okazać się wsparcie kompleksowej agencji marketingowej. Jeśli masz wątpliwości lub pytania, skontaktuj się z nami lub przejrzyj zakres naszych usług. Gwarantujemy profesjonalną obsługę wszelkich działań wizerunkowo-reklamowych!