Po co marce logo?

Logo to zazwyczaj pierwsze, co przychodzi nam na myśl, gdy mowa o identyfikacji wizualnej firmy. Trudno się dziwić, gdyż najczęściej to właśnie ono stanowi główny element rozpoznawczy danej marki – reprezentuje ją, wywołuje określone emocje i skojarzenia, wpływając tym samym na jej odbiór. Jakie dokładnie funkcje pełni znak firmowy i kiedy mamy do czynienia z profesjonalnym logo?

Zanim odpowiemy na te pytania, rozróżnijmy kilka kluczowych, a często mylonych pojęć. Mianem logo nazywamy cały znak firmowy, który składa się zazwyczaj z dwóch elementów: sygnetu, czyli symbolu (znaku graficznego) oraz logotypu, będącego tekstowym przedstawieniem nazwy. Niekiedy pojawia się i trzeci element: hasło firmowe, zwane tagline`em.

Wartościowe logo – czyli jakie?

Przed rozpoczęciem prac nad logo, designer, w porozumieniu z klientem, musi odpowiedzieć na kilka fundamentalnych pytań: jakie cechy danej marki czy organizacji ma uwypuklać znak, jakie emocje ma wzbudzać, jaką treść przekazywać, wreszcie – jakie cele komunikacyjne osiągać. Dlaczego to ważne? Dobre logo powinno bowiem odzwierciedlać pewną myśl przewodnią, obecną w całej identyfikacji wizualnej firmy. To właśnie ona – jeśli jest dość precyzyjna i przemyślana – sprawia, że firma ta wyróżnia się w jakiś sposób na tle konkurencji. Głównym celem logo jest zatem zaistnieć w świadomości potencjalnego klienta, dając mu pewien możliwie prosty, czytelny i niepowtarzalny komunikat, po to by ten nie tylko zapamiętał go, ale i każdorazowo jednoznacznie kojarzył z konkretną firmą lub marką.

Czym jeszcze, prócz unikatowości i potencjału do reprezentowania firmy, powinno charakteryzować się profesjonalne logo? Z pewnością musi być ono w pełni funkcjonalne, a więc stwarzać szerokie możliwości użycia we wszelkiego rodzaju materiałach: od wizytówek i ulotek przez plakaty aż po bilbordy. Niezbędne jest więc wykonanie znaku techniką wektorową, która pozwala na nieograniczone skalowanie obrazu bez jednoczesnej utraty na jakości. Wartościowe logo musi też, rzecz jasna, spełniać podstawowe zasady projektowania, których znajomość mieści się w kompetencjach każdego szanującego się art designera.

Jak powstaje znak firmowy?

Kiedy najważniejsze dane o marce są już znane, a koncepcja komunikacji opracowana, designer przystępuje do wykonania wstępnych projektów logo. Zaczyna od naszkicowania pewnych symboli, które najtrafniej oddają myśl przewodnią firmy. Gdy pierwsze koncepty są gotowe, może przejść do testowania kolorystyki i doboru liternictwa – o ile zdecydował się na klasyczną konstrukcję znaku, czyli sygnet wraz z logotypem. Następnie skrupulatnie dopracowuje formę, kształt i barwy, próbując je w różnych wersjach i układach. Każdy z tych etapów wiąże się z innymi trudnościami, których przezwyciężenie owocuje jednak satysfakcją z dobrze wykonanej pracy i zadowoleniem klienta.

 

Uzyskanie i zaakceptowanie ostatecznej wersji logo to jednak nie wszystko. Niezbędne jest również przygotowanie księgi znaku, będącej swego rodzaju instrukcją dla klienta. Zawiera ona wszelkie zasady korzystania z logo – paletę barw, możliwe warianty, kompozycje i sposoby użycia. Wszystko po to, żeby klient wiedział, jak efektywnie używać znaku, by ten spełniał swoje funkcje i nie stracił na charakterze.

Logo jako główny element identyfikacji wizualnej – jeśli jest zaprojektowane zgodnie ze sztuką designerską – stanowi jeden z ważniejszych instrumentów służących kreowaniu prestiżu marki i sytuowaniu jej pośród konkurentów na pożądanym miejscu. Jeśli potrzebujesz znaku nie tylko estetycznego, lecz przede wszystkim dostosowanego do wizji i misji Twojej firmy oraz przekazującego określoną treść, zgłoś się do nas. Jako kompleksowa agencja marketingowa świadczymy także usługi designerskie na najwyższym poziomie. Sprawdź nas – napędzamy kreatywnie!

Autor

Dawid Milewski

Entuzjasta poprawnej polszczyzny i gier słów, fan westernu i postapo. Odpowiada za content marketing, wspiera kreatywną stronę działań agencji.

znajdź_nas